Rattasport

19. Rakke Rattamaratonil on esimest korda kavas XXL-sõit

3 minutit lugemist
Rakke Rattamaraton. Foto:
Rakke Rattamaraton. Foto:

Rakke Rattamaraton. Foto: Bosch Eesti Maastikusari

Juuli viimasel pühapäeval, 28. juulil toimub Bosch Eesti Maastikurattasarja kuues etapp – Škoda Laagri 19. Rakke Rattamaraton, kus saab end proovile panna kolmel erineval distantsil. Esimest korda on kavas XXL-sõit. Lisaks toimuvad kõige väiksematele rattasõpradele lastesõidud.

Kavas on 19 km pikkune noorte- ja matkasõit, 47 km pikkune põhisõit ning XXL-sõit, mille jooksul tuleb läbida 66 km. Lastesõidud jäävad sõltuvalt osaleja vanusest vahemikku 400 m kuni 1,2 km. Võistluskeskus asub Rakkes linnamäe staadionil, kust antakse stardid kõikidele sõitudele. Lastesõidud toimuvad staadionil, pikemate distantside rajad suunduvad staadioni tagumisest väravast Põhja-Eesti kõrgeima tipu Emumäe poole. Emumäe kõrgus merepinnast on 166 m ning sealt läheb läbi nii põhisõidu kui ka XXL-sõidu rada. Noorte- ja matkasõidu trassile mägi sisse ei jää, sest rada pöördub finiši poole tagasi peale esimest joogipunkti Lasinurme mõisapargis.

Bosch Eesti Maastikurattasarja juhi ja Rakke etapi peakorraldaja Enno Eilo sõnul on võrreldes varasemaga Rakkes uus asi XXL-sõit. „Meil on küll pikemaid maratone sõidetud, aga sellises formaadis nagu tänavu, kus sõitjatele on ettevalmistatud kolm distantsi, pole Rakkes varem mõõduvõttu olnud,“ lausub ta.

Suurem valik osalejatele tähendab rohkem tööd korraldajale, aga allahindlusi siin ei tehta ja XXL-rada valmistatakse ette ühe pika ringina, tõusumeetreid jääb sellele ca 600. „Oleks ju võimalus teha üks väiksem ja teine pikem ring, aga see ei ole sõitjate jaoks nii huvitav,“ arvab Eilo.

XXL-sõit võeti Rakkes plaani muuhulgas seetõttu, et korraldajad on esitanud Rakke kandidatuuri järgmise aasta Eesti meistrivõistluste maastikumaratoni toimumispaigaks. Varasemalt on kaks korda Eesti meistritiitel just seal samas välja jagatud ja kuna tulemas on juubeliaasta – järgmisel hooajal peetakse 20. Rakke Rattamaraton, siis oleks meistrivõistluste läbi viimine juubeliaastal kirsiks tordil. Eilo sõnul on just XXL-rajal hea teha testsõit, et Eesti Jalgratturite Liidu
positiivse otsuse korral meistrivõistlused väärikalt läbi viia.

Põhisõidu rada on muutunud lihtsamaks ja lühemaks

Põhisõidu rajal on tõusumeetreid XXL-rajaga võrreldes vähem ja raja pikkust on samuti kärbitud. „Olen põhisõidu rajalt kilomeetreid maha viilinud, et see oleks tavainimesele läbimiseks veidikene kergem. Olen märganud, et paljudel ei ole enam aega võistlusteks nii meeletult treenida. Hea kui üks-kaks korda nädalas ratta selga saab ning maraton ongi nendele võimalus ennast liigutada ja rattasõidust elamus saada,“ arvab Eilo ja lisab, et kes on väga tõsine fänn, see saab minna XXL-sõidule.

XXL-rajal on sõitjate päralt ka täiesti uus osa, mida seni pole veel ühegi distantsi raames sõidetud. „Uus rajalõik on Kamariku vanas paekarjääris, mis on suhteliselt sile ehk raja profiil karjääris väga palju ei tõuse, aga ega seal midagi lihtsat ei ole, sest rada on tehniline. Paekivikarjääris leidub ohtralt teravat paekivi ning seal võib tehnilisi probleeme tekkida,“ lausub rajameister ja soovitab rehvide parandamiseks vajalikud tarvikud käepärast võtta.

Kui eesootavast veel veidi lähemalt rääkida, siis Rakke rada on Eilo kinnitusel jagatud kolme tehnilisse maastikul kulgevasse ossa, mida ühendavad omavahel ülesõidud Emumäe kanti ja tagasi. „Iga rada on rajameistri nägu ehk pigem selline, millist rada rajameister ise sõita tahab. Mina ei soovi, et kogu aeg oleks singel, ma tahan vahepeal puhata ja vunki anda. Rakke rajal neid kohti on, kus seda teha,“ ütleb ta.

Noortele ja lastele

Noorte- ja matkasõit sobib kõikidele, kes pikemale maale sõitma minna ei taha või kellele lastesõitude rajad liiga lühikeseks on jäänud. Korraldaja sõnul on elu ja kogemus näidanud, et juba 11-12 aastased rattasõbrad saavad noorte- ja matkasõidu rajal kenasti hakkama.

Kuni 10-aastased saavad aga mõõtu võtta lühematel distantsidel. Kõik lastesõitudel osalejad saavad kaela medali, mis on igal Bosch Eesti Maastikurattasarja etapil pisut erinev. Seega, kes käib hooajal sõitmas kõigil seitsmel etapil, saab medalikogusse sama palju erinevaid medaleid. Kui sõidud sõidetud, siis on kooliealistel lastel võimalus osa võtta Bosch tööriistade töötubadest, kus SPARK Makerlabi eestvedamisel saab tutvuda põnevate tööriistadega ning katsetada, mismoodi neid kasutada.

Nädal enne Rakke Rattamaratoni võistluspäeva saab rajaga tutvuma tulla avatud raja sõidule, mis toimub 21. juulil. „Meil on ikka olnud nii, et 90% rajast on nädal varem tähistatud, et huvilised saaksid omapäi selle läbi sõita,“ lausub Eilo. Škoda Laagri 19. Rakke Rattamaratonile saab registreeruda siin. Esimene soodusregistreerimise voor lõppeb 17. juuli hilisõhtul ja teine voor 24. juuli hilisõhtul. Võistlusele on end võimalik kirja panna ka võistluspäeval kohapeal.