fbpx

TÄHELEPANU!Telli digiajakiri ainult 0,99€ eest.

KasulikkuSuusatamineTalisportTrenniks vajalik

Kuidas treenida lume saabudes õigesti?

2 minutit lugemist
sparta_jooksja10_014-1

Foto: Sparta

Sparta vastupidavusalade juht Raul Olle soovitab enne hooaja algust mitte võtta treeningutel liigseid riske.

Kindlasti ootab iga suusasõber juba pikisilmi taevast alla sadavat libedat valget ollust, et saaks suvel-sügisel õpitu suuskade peale juba hästi ja kiiresti üle kanda.

Detsember ongi Eestis treenivale harrastussuusatajale väga keeruline kuu, sest ilmastik vaheldub kiiresti ning kerge miinusega asfaldile tekkiv libedus võib ära rikkuda plaanitud rullsuusatreeningu. Mitmed päevad sadanud vihmade tekitatud libedus seab aga ohtu imitatsiooniharjutuse.

Soovitan enne lume tulekut mitte võtta treenimisel ette enam suuri riske. Liigne riskimine libedal võib ohustada tervist ning võib lõppeda pikaajalise vigastusega.

Rulli või imitatsioonitreeningu võib julgelt asendada tavalise jooksu või jõusaalitreeninguga ning mõni päev lisapuhkust treeningunälja suurendamiseks enne lume tulekut on ainult tervitatav.

Kindlasti on oluline esimestele suusatreeningutele vastu minna treenitult, aga samas ka PUHANULT! Esimestel suusatreeningutel  võib ülevoolava positiivse emotsiooni tõttu mahu ja intensiivsuse kontrolli all hoidmine olla keeruline tegevus.

Kui esimene lumi on maha sadanud, tuleks alustada kohe suusatreeningutega. On hea, kui vähese lumega sõiduks oleks kodus võtta ka mõni vanem suusapaar, et võistlussuusad ei saaks seeläbi kannatada.

Alusta kergemal maastikul

Soovitan esimesteks harjutuskordadeks valida kergem maastik, kus rohkem tasast maad ja võimalikult vähe rasket reljeefi. Kergel reljeefil on lihtsam saavutada tasakaal libiseval toel, harjuda n-ö suuskade pikkusega ja kinnistada musta maa perioodil õpitud  tehnikat. Klassikat sõites on mõistlik määrida suusad esialgu 110% pidama, et paremini omandada  tõuketunnetus ja rütm. Kasuks tuleb esimestel treeningutel sõita 10-15 min ilma keppideta, mis aitab samuti oluliselt kaasa suusatunnetuse saavutamisel ja tehnika kinnistamisel.

Keerulistes ilmaoludes (0 ºC , lumesadu ) võiks treeningu läbi viia ainult vabatehnikat sõites, sest neis oludes on õige pidamismäärde leidmine tavaharrastajale äärmiselt suureks ülesandeks ja ei pruugi õnnestuda.

Tippvorm saavutatakse võistluste abil

Oluliseks pean ka seda, et paaril-kolmel esimesel nädalal suusatamisel pulss pulsikellal jääks aeroobsesse treeningtsooni. Mõned kiiremad liigutused tõusul või siledamal maal ei ole kurjast,  kuid üldkokkuvõttes peaks harrastussportlane ikkagi sel ajavahemikul oma treeningud läbima aeroobsesse tsooni.

Nädal-kaks enne esimesi võistlusi võib julgelt juba ka kiiremat sõitu endale lubada. Nendeks treeninguteks võin soovitada vastavalt enda valitud võistlusgraafikule näiteks kas ühte lühemat võistlust nädala keskel või siis kontrollitud intensiivsusega ca ühe tunni pikkust tempotreeningut.

Kuid eks ka siin kehtivad teatud kindlad spordifüsioloogia seaduspärasused ehk nn tippvorm saavutataksegi võistluste kaudu, kus olulisel kohal on loomulikult taastumine eelnevast pikast pingutusest ja siis pärast puhkust uuele sooritustasemele jõudmine.

Artikkel on ilmunud detsember 2015