fbpx

TÄHELEPANU!Telli digiajakiri ainult 0,99€ eest.

KasulikkuSisuturundusToitumine/taastumineTrenniks vajalik

Kuidas saavutada ja hoida tervislikku eluviisi?

2 minutit lugemist

Tervislik eluviis hõlmab nii füüsilise kui vaimse tervise tasakaalu. Hea tervis sõltub sellest, milline on sinu toitumine, liikumine ja erinevad harjumused. Järgnevalt teeme ülevaate olulistest teguritest, mille abil hoida tervislikku eluviisi.

Tervislik toitumine

Tervislik toitumine on mitmekülgne ja tasakaalustatud. Tuleks järgida põhimõtet, et süüa tuleb ei rohkem ega vähem, kui keha vajab ning toit sisaldab vajalikke aineid nagu valgud, süsivesikud, rasvad, kiudained, vitamiinid. Toitaineterikas toit hoiab kõhu kauem täis ning sellega vähendad soovi toidukordade vahepeal näksida. Kui näksimise soov aga tekib, on hea varuda tervislikke suupisteid nagu näiteks pähkleid või kuivatatud marju.

Kehale on parem, kui valmistad oma toidukorrad ise – nii saad veenduda, et toit on sinu jaoks tervislik ning sisaldab kvaliteetseid komponente. Ostetud valmistoidu puhul tekib küsimus, milliseid toiduaineid ja missuguses vahekorras on kasutatud. Kui jätad toiduainete kogused ja kvaliteedi juhuse hooleks, siis on ka toitumise mõju organismile sama juhuslik. Mõtle oma kehast kui mootorist ning toidust kui kütusest – kui kasutad kvaliteetset kütust, siis töötab masin paremini ja efektiivsemalt. Seetõttu tasub pöörata tähelepanu sellele, mida oma kehale pakud.

Tegemiste planeerimine

Häid harjumusi saab ellu viia vaid tänu edukale planeerimisele. Näiteks tasub planeerida ette oma toidukorrad, treeningud või tegevused nagu mediteerimine või lugemine. Tegevused tasuks planeerida kellaajaliselt – nii on suurem võimalus, et tegevuste jaoks on loodud vaba aeg ning võimalus neid ette võtta. See lisab ka konkreetsust. Toidukordade planeerimine aitab hoida kontrolli selle üle, mida sööd. Jättes oma toidukorrad juhuse hooleks, võib tühi kõht saabuda ootamatult ruttu, mistõttu suureneb risk valida toiduks midagi kiiret ning juhuslikku.

Järjepidevus

Harjumuste kinnistamiseks on vajalik järjepidevus. On üsna tavaline, et uued harjumused võetakse ette suure motivatsiooniga, kuid juba nädala või kahe pärast need hääbuvad. Just sel hetkel on oluline edasi tegutseda – see aitab harjumusi kinnistada.

Üks peamisi põhjusi, miks unistuste ja harjumuste ellu viimine nii keeruline on, on meie aju ehitus. See on üles ehitatud selliselt, et teeksime harjumuspäraselt neid tegevusi, millega meie keha ja meel on harjunud. See võtab ajult kõige vähem energiat, meie kehalt kõige vähem jõudu ja on keha toimimise suhtes kõige efektiivsem viis.

Erinevate teaduslike uurimuste alusel on kindlaks tehtud, et lihtsamate harjumuste muutmiseks kuluv aeg on umbes 21 päeva. Suuremate või elu muutvate harjumuste muutmiseks on vaja aga 66 päeva. Seejärel on harjumused kinnistunud ning nende ette võtmine ei ole enam keeruline.

Kvaliteetne uni

Üks olulisemaid ent vähe tähtsustatud komponente tervisliku eluviisi juures on kvaliteetne uni. Uni on tähtis, et ajus saaksid toimuda keemilised ja struktuursed protsessid, mis leiavad aset selleks, et toimuks õppimine ja mälu salvestamine. Uni aitab kehal päevapingetest kosuda ning parandab keskendumisvõimet ja tööviljakust. Ööuni peaks olema keskmiselt 8 tundi või rohkem.

Kanna hoolt oma vaimse tervise eest

On üsna sage, et kiire elutempo juures pöörame vähe tähelepanu oma vaimsele tervisele. Kui peas on muremõtted, tunned ärevust ning kannatad uneprobleemide all, tuleks pöörata tähelepanu vaimse tervise parandamisele.

Abiks tulevad näiteks hingamisharjutused, meditatsioon, trenn, jalutamine looduses. Hea nipp end hästi tunda on võtta igal hommikul tund aega endale. Ärka varem ning pühenda esimene hommikutund endale – võimle, mediteeri, loe, kirjuta, kuula huvitavat podcasti. See aitab oma päeva positiivselt seadistada.