fbpx

TÄHELEPANU!Telli digiajakiri ainult 0,99€ eest.

#minavalinliikumise

Janek Õiglane: “Mulle on oluline, et mind ümbritseksid motiveeritud treeningkaaslased”

3 minutit lugemist

Sel aastal on Boost Yourselfil fookuses sportimine, selle teemaga seoses oleme ellu kutsunud aasta suurima kampaania „Mina valin liikumise“. Igal nädalal intervjueerime erilisi ja põnevaid spordialade eestvedajaid. Meie seekordne vestluskaaslane on kümnevõistleja Janek Õiglane.

Treener ei tohi olla liialt pehme olekuga

Janek Õiglane meenutab, et väiksena elas ta Vändras, kuid suundus üheksandasse klassi Audentese spordigümnaasiumi. Vanemad sõidutasid teda kord nädalas Tallinnasse Sven Andersoo juurde trenni, kust poiss pea iga trenni lõpus nutt kurgus tagasi tuli, sest treener oli range ja karmi sõnaga. Sellest hoolimata tahtis Õiglane tema trennis edasi käia, sest ta teadis, et annab nii trennides alati endast maksimumi ning arenemiseks oli tal seda vaja. „Kui oleksin ikka veel pehme käega treeneriga harjutanud, poleks ma tulemusi saavutanud. Sven tegi mu naha paksemaks,” ütleb sportlane.

USAs treeningutega rahul

Janek Õiglane suundus 2020. aastal USAsse treenima. Siiani on ta treeningplaanide, trennide ülesehituse ja uute treeneritega rahul olnud, kuigi viimaseid on ta pidanud teatud asjaolude tõttu vahetama tihedamini, kui oleks soovinud. Sportlane tunneb, et võõrsil oodatakse sportlastelt rohkem kui kodumaal. Standardid on kõrgemad ning samuti on oluline, et ka kogu ülejäänud elu oleks korras. „Näiteks ei lase treener enne sportlasi trenni, kui kooliasjad on korras,” tõdeb Õiglane. Kergejõustiklane tõdeb, et kui teda ümbritsevad motiveeritud sportlased, on ka endal palju lihtsam trenni teha. See oli üks põhjustest, miks mees USAsse suundus – Eestis tundis ta puudust kaaslastest, kellega koos treenida ja üksteist motiveerida.

Vigastus ei hüüa tulles

Pärast 2021. aasta Eesti Meistrivõistlustel osalemist sai Õiglane teada, et tema paremal jalal on tekkinud ülekoormusvigastus. Sellest taastus sportlane lausa kolm kuud ning siiani pole jalg samas vormis mis varem. „Protsentuaalselt on jalg 80–85% terve,” ütleb kümnevõistleja ning lisab, et saab jooksutrenne teha üle päeva kolm korda nädalas, et vigastus liialt tunda ei annaks. Täpset kuupäeva, mil kümnevõistleja saab jälle võistlustel üles astuda, ta veel öelda ei oska, kuid loodab treenida nii, et suvel ees ootavatel võistlustel head etteasted teha.

Olümpiat vaatas teleri ekraanilt

Tänavu Tokyos toimunud olümpiamängudele Janek Õiglane kahjuks ei pääsenud ning pidi mänge vaatama läbi teleekraani. „Mu kihlatu vaatas, kuidas ma mänge jälgisin ning ütles, et näisin tõsine,” ütleb Õiglane, et oli väga kurb, et olümpiamängudele ei pääsenud. Mehe arvates on see prestiižne võistlus ning ta on terve elu unistanud, et end olümpiamängudel parimast küljest näidata saaks. Eestlastest kümnevõistlejate esitusega oli Õiglane üldpildis rahul ja toob esile Ermi kiiruse, Uibo tehnilise poole ja Tilga tugevuse.

Raskeim osa kümnevõistluse juures

Üks kõige keerulisemaid elemente kümnevõistluse juures on Õiglase sõnul ühe ala ebaõnnestumine ja vaimselt enda valmispanek järgmise edukaks sooritamiseks. Vaimne valmisolek edasi võistelda olenemata eelnevast sooritusest on sportlasel tulnud aastatepikkuse võistluskogemusega. „Mõtlen, et iga ala on nagu uus algav päev, mille saab otsast peale teha. Olen valmis endast iga uue alaga parima andma,” tõdeb mees. Ta ütleb, et kui jääda mõtlema eelneva soorituse peale, mis ei tulnud kõige paremini välja, läheb kõik edasi allamäge. Võistlustel kuulab Janek Õiglane pausidel tavaliselt muusikat. Kui võistlusmomentide vaheline paus on lühike, kuulab ta erksat ning jõudu andvat muusikat. Kui aga paus on suurem, paneb ta rahunemiseks peale rahulikuma muusika.

Taastumine on oluline

Sarnaselt eelnevatele intervjueeritavatele ütleb ka Õiglane, et taastumine on väga tähtis osa sportimise juures. Kõige olulisem rõhk taastumisel lasub Õiglase arvates korraliku ööune saamisel. Teine oluline aspekt on täisväärtuslik toitumine. Raskemate treeningpäevadega kulutab ta 5000–5500 kalorit, mille tagasi söömine on suur töö. „Tahan kaloraaži poole pealt ikkagi plusspoole kui miinuspoole peal olla, see mõjutab ka mu enesetunnet. Kui olen defitsiidis, on mu enesetunne kehv ja tunnen end väsinuna,“ tõdeb Õiglane. Kuid ta mainib, et ei söö kunagi vastu tahtmist. „Kui ikka tunnen, et kõht on täis, kuid päevane kaloraaž pole veel täis söödud, ei hakka ma ka end sundima rohkem sööma,” lisab ta, et asja peab võtma mõistlikult ja oma keha peab oskama tunnetada.

Kogu intervjuud Janek Õiglasega saate järele kuulata Boost Yourselfi Facebooki lehelt. Boost Yourself on tervisliku elu saadik, meie teame, et täisväärtusliku elu kolm kuldset reeglit on tasakaalukas toitumine, hoidev kogukond ja järjepidev liikumine. Aastal 2021 on fookuses liikumine! Kampaaniat #minavalinliikumise toetab Boost Yourselfi Training tervisetoodete spordisari. See on mõeldud kõigile, keda ühendab armastus spordi vastu – köielkõndijast profiratturini!

Vaata kõiki täispikki videointervjuusid aasta läbi Boost Yourselfi kodulehelt.

Tekst: Boost Yourself